måndag 15 juli 2013

Film: the Island (1980)

01. the Island 1980 En journalist kommer till Florida för att undersöka några mystiska försvinnanden och tillsammans med sin son blir han fånge hos en stam på en karibisk ö.

 

Onödig fakta:

  • Fick den svenska titeln “Fruktans Ö”
  • Nominerades till två Razzies 1981. En för sämsta skådespelare (Caine) och en för sämsta regissör
  • Anthony Hopkins blev tillfrågad att spela huvudrollen
  • Frank Middlemass som spelar Dr. Windsor blev besviken på filmen
  • Tredje filmen som var baserad på en novell av Peter Benchley. De andra är bland anat “Jaws” och “the Deep”. Filmatisering av hans noveller blev väldigt populärt i USA under 70-talet.
  • Filmen gick väldigt dåligt när den visades på biograferna men har nu fått en kultstatus.
  • Benchleys novell släpptes 1979. Det vill säga ett år innan filmen gjordes. Peter skrev även manuset.
  • Filmen gjordes när det snackades mycket om Bermuda Triangeln.
  • En av Caines kända “paycheck Pictures”. Han gjorde även fler filmer endast för pengarna.
  • Sista filmen som gjorts som är baserad på en novell av Benchley.
  • Både första och sista filmen med Jeffrey Frank.
  • Morricone gjorde filmmusik till 13 filmer detta året och denna var en av dom.

 

Jag har sett fodralet och postern till denna filmen ett flertal gånger och bara det har gjort mig intresserad av filmen. Men som vanligt har det aldrig blivit av.. tills nu.

Jag har inte tidigare brytt mig om att kolla vad filmen handlar om utan endast postern har gjort mig intresserad. Och nu när man läst på lite mer så visste jag inte vad jag kom atttycka om filmen.

Vad jag väntade mig att filmen skulle vara var en skräckfilm men det var den inte. Detta är ett action-äventyr med en del blodiga scener som handlar om pirater på en ö bland Bermuda triangeln.

Förutom Caine så är Sam Neil med i denna bortglömda film som helst skulle vara kvar där. För detta är inget vidare bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar