tisdag 1 juli 2014

Bok: Skräck - boken som gud glömde (2011)

01. skrackFölj med bakom masken! Det handlar om skräck inom film, böcker, musik, konst och serietidningar. Nördar, rockstjärnor, experter, skådespelare, medium, regissörer, psykologer, konstnärer, präster och ikoner berättar om kärleken till övernaturliga historier och bloddrypande äventyr. Hela härligheten vävs samman med författaren Mattias Lindeblads roande skildring av hur det var att växa upp som skräckfantast under det färgglada åttiotalet med piratkopiering av VHS-kassetter, illegala filmklubbar och hemmasnickrade zombiefilmer.

 

 

Detta är första gången jag kör en recension av en bok men jag kände att det var dags nu.

Som en skräckfilmsfantast så kände jag att jag ville läsa denna boken och när jag hittade den på rea så tog jag chansen.

I stort sett så är boken intressant där de har olika intervjuer med skådespelare som Michael Winslow (?), Gunnar Hansen och Robert Englund, regissören Hans Hatwig men även musiker som Joacim Cans och Dani Filth.

De tar upp allt från böcker och serier till filmer med en mellanstickare i musikens värld. Men även intervjuer med olika experter.

Alla filmer de tar upp räknar jag egentligen inte in i skräckfilmsvärlden och det är en hel del faktafel i boken. Vilket jag tyckte var tråkigt, även det att boken är från 2011 men missat en stor del av skräckfilmer och hela Kauffmans troma-filmer.

Läsvärd bok mest för intervjuerna annars inget att hänga i julgranen. Tur jag bara gav 40 spänn för boken…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar