torsdag 17 maj 2012

Film: the Fog (2005)

the fogFör ett sekel sedan så sjönk ett fartyg med män, kvinnor och barn utanför en liten kalifornisk ö, och ingen undkom med livet i behåll. Nu, hundra år senare, är en dimma på väg in mot den stillsamma fiskeön, men det är mer än bara ett väderfenomen. Det finns något i dimman...

 

Onödig Fakta:

  • Vann priset “Sämsta Film” på Fangoria Chainsaw Award
  • Fergie från Black Eyed Peas var tänkt att spela Stevie Wayne men en konflikt gjorde att det inte blev så.
  • Julia Stiles skulle spela Elizabeth men hon kom aldrig
  • Debra Hill dog innan de skulle börja filma
  • Selma Blair gjorde nästan alla sina egna stunts.
  • Innan DeRay Davis fick rollen som Brett Spooner så var flera andra namn påtänkta som bland annat Wilmer Valderrama, Kenan Thompson, John Cho och John Heder
  • Tom Wellings karaktär Nick Castle var döpt efter skådespelaren som spelade Mike Myers i John Carpenters Halloween.
  • Filmen är en nyinspelning av filmen med samma namn från 1980. Då gjord av John Carpenter

 

Jag vet inte varför men filmer som vunnit priser brukar oftast vara riktigt dåliga och filmer som fått priser för att de är dåliga eller kritikerna tyckte illa om filmerna brukar oftast vara dåliga men i väldigt många fall så är de faktiskt bättre.

Jo jag vet att det lät lite rörigt men det är sant. Så många filmer jag som sett som vunnit Oscars eller alla tidningarna hyllat filmen har varit riktigt dåliga. Som t.ex Titanic och Twilight- Och jag har sett ännu fler filmer som tidningarna inte skrivit om som varit flera gånger bättre.

Varför jag skriver detta är för att det var med den tanken som fick mig att se filmen.

Men mitt skeptiska tänkande kom ändå fram efter jag börjat se filmen då jag mindes hur jag tyckte om originalet. Nyinspelningar brukar oftast inte vara bättre än originalet men det finns få undantag.

Denna var sämre än originalet men inte mycket sämre.Det kan bero på att de inte ändrat så mycket på storyn. Skådespelarna i denna är lite bättre men manuset fick inte mig att uppskatta filmen.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar