tisdag 3 november 2009

Film : Sidste Time (1995)



Dansk rysare. Utspelas på ett gymnasium till vilket sju elever kallas av okänd förklaring en sen kväll. En av dem berättar en historia om en av lärarna på skolan som våldtog en flicka och senare mördades av flickans kompisar. Plötsligt blir alla dörrar och fönster automatiskt låsta och bakom ett skynke i salen de befinner sig i finner de lärarens blodiga lik. Spelar någon dem ett sjukt skämt eller har en galning fångat dem i en fälla? De försöker ta sig ut, oberedda på att en natt full av skräck och ond bråd död väntar dem...

Spelade in denna filmen av misstag 1996 på tv1000.
Jag hadde sett filmen Nattvagten. Så jag chansade på att den skulle vara bra.
Dagen efter när jag slutat skolan så sprang jag hem bara för att kunna se denna film.

Eftersom jag endats hadde den på ett dåligt vhs band så varje gång jag åkte över till Danmark så letade jag efter denna filmen.
Sökte på nätet men denna film var riktigt svår att hitta.

Det jag gillar med denna film är att det känns som stora amerikanska filmer har lånat från denna film. Som t.ex Scream (där är en mördare i skolan men vem?) och Saw (Den döda läraren är i samma rum som dom är inlåsta i).
Denna film fick mig att titta på mer danskskräckfilm.
Vissa av skådespelarna spelar riktigt bra men vissa inte.

Slutet är lite konstigt men i övrigt är denna film ett danskt mästerverk enligt mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar