onsdag 14 juli 2010

Film : Don't Be a Menace to South Central While Drinking Your Juice in the Hood (1996)

b000127mik03lzzzzzzz Med höga toppar och stora vapen så parodierar filmen allt som är roligt med att växa upp i ghetton.

Vi får följa Ashtray som återvänder till stället där han växte upp och träffar sin pappa och Ashtrays knäppa gäng. Ashtray träffar även en tjej som han direkt blir kär i men som är förtortens mest lösaktiga kvinna och när hennes expojkvän får reda på att de dejtar så söker han hämnd.

Onödig Fakta:

  • När Loc Dog varnar Ashtray om att Dashiki har “Fler barn än Ms Wayans” så är det ett litet insider skämt som menar att Marlon Wayans (Loc Dog) menar hans egna riktiga mamma som har tio barn som inkluderar Shawn Wayans (Ashtray) och brevbäraren.
  • Leonette Scott parodierar sig enga karaktär som hon hade i Boyz n the Hood.
  • Robert Schimmels namn dyker upp i förtexterna men han är inte med i filmen och hans namn står inte i eftertexterna
  • I Sverige hette filmen Ghettoblaster när den kom på VHS och nu senast så hette den Dont Be A Menace To South Central.

När jag är i fullfart att se på parodier så kan jag förstås inte missa denna klassikern. Den första jag såg men The Wayans Brothers. De är nu mer kända för sina filmer White Chicks och de första Scary Movie filmerna.

Jag är en av de som inte gillar ghettofilmer annars men som jag sagt innan så gillar jag denna filmen.  Det var en kompis som hyrde filmen och vi kollade på den och jag gillade den direkt.

Förutom Wayans Brothers så är det inte så många kända skådespelare i denna filmen… förutom Bernie Mac.

Denna film rekommenderas till de flesta som gillar annorlunda komedier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar