lördag 8 oktober 2011

Film: Jungfrukällan (1960)

MV5BMTI1MjQ3MjMwMF5BMl5BanBnXkFtZTcwNDQ3MDkzMQ@@._V1._SY317_CR6,0,214,317_Tore och Märeta har en dotter, Karin, som med sitt gyllene hår och blåa ögon charmar de flesta i sin närhet. Hon är älskad av alla. En morgon rider Karin iväg till kyrkan med ljus till Den Heliga Jungfruns ära. Sägnen säger att det enbart är en jungfru som får bära ljusen. På vägen möter hon tre vallare. Karin erbjuder vallarna att dela hennes lunch men de nöjer sig inte bara med maten? Hon blir överfallen, skändad och dödad. De stjäl även hennes vackra kläder.

Vallarna fortsätter sin färd och kommer fram till Tore och Märetas gård där de ber om kvällsvard och husrum för natten. Man bjuder dem till bords, ovetande om Karins grymma öde. När sedan en av vallarna försöker sälja Karins kläder till Märeta börjar de förstå vad som hänt deras dotter?

 

Onödig Fakta:

  • Wes Craven gjorde 1972 en ny version av filmen under namnet “The Last House on the Left”.
  • Baserad på en gammal visa från 1300-talet
  • Vann en Oscar för bästa film

 

Den här dvd-versionen innehåller extramaterial. En intervju med Ang Lee om filmen, en intervju med Bergman på AFI (endast ljud) och Retrospective som är en dokumentär om filmen.

Själva filmen så rekommenderar jag Wes Cravens lite råare version mer. Kan bero på att jag inte gillar filmer som utspelar sig för så längesedan.

Jag gillar Allan Edwall mest i denna filmen.

 

Jag valde att se filmen för att jag gillar själva storyn och jag var intresserad av filmen som gjorde att Wes Craven gjorde “The Last House on the Left”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar