måndag 9 april 2012

Film: RED (2010)

RedNär den forne CIA-agenten Frank Moses liv hotas av lönnmördare, samlar han sitt gamla gäng i ett sista desperat försök att överleva.

 

Onödig Fakta:

  • John C. Reilly skulle spelat Marvin men hoppade av och byttes ut mot John Malkovich
  • När de filmade i Toronto så fick polisen där en massa telefonsamtal om ett maskingevär efter att Torontoborna trodde filmskotten var riktiga.
  • Meryl Streep var påtänkt att spela Victoria
  • När Frank går in i vapenförrådet så plockar Marvin ett vapen och kallar det “the Swedish K”. Vapnet är en Kpist m/45 som den svenska militären använde fram till 2007.
  • Brian Cox och Helen Mirren spelar rysk respektive engelsk spion. På riktigt så är det tvärtom. Cox är engelsk och Mirren har ryska förfäder.
  • Filmen skickades till biograferna under namnet “Cooper”
  • RED är en förkortning på “Retired, Extremely Dangerous”
  • 2013 så kommer det en uppföljare
  • Filmen är från början en serie från D.C Comics

 

Frank Moses lever ett tråkigt liv och det enda han ser framemot är att prata i telefon med Sarah som jobbar med telefontjänst där Frank ringer för att kolla om sin pension.

En natt dyker ett gäng lönnmördare upp hemma hos Frank och försöker mörda honom. Frank som är en pensionerad C.I.A-agent och kallar upp sitt gamla gäng för att ge igen.

Sarah som Frank talat med ofta hamnar mitt i allting då mördarna har avlyssnat hans telefon.

 

Jag hade inga förväntningar på denna filmen det är därför jag väntade ett tag på att se filmen. Nu ångrar jag lite att jag inte gjorde det för filmen är mycket bättre än vad jag förväntade mig.

Bruce Willis spelar ungefär som han brukar och Malkovich har en rolig och riktigt bra roll.

Manuset är underhållande, storyn är en perfekt actionfilm. Lite som om Oceans Eleven fast bland lönnmördare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar