söndag 22 april 2012

Tv-Serie: Pee-Wee´s Playhouse (1986-91)

Pee Wees PlayhouseDetta var en serie som sändes i 5 säsonger där Pee-Wee Herman (Paul Reubens) hade en lekstuga där allt kan hända.

Serien var tilltänkt för barn men Pee-Wee har även underhållit vuxna.

Onödig Fakta:

  • Serien vann flera Emmys
  • Hamnade på plats tio över TV Guides lista av “25 bästa kultserier”
  • Temalåten sjöngs av Cyndi Lauper men under eftertexterna står det under namnet Ellen Shaw
  • Folk ´tror ofta att serien slutade göras för att Paul Reubens åtal för obscenitet för en incident i en “vuxen teater” i Florida. Men i själva verket var att Reubens och CBS hade överenskommelse att sluta göra serien 1991. CBS valde dock att inte sända repriserna som de hade planerat att göra.
  • Rob Zombie var produktionsassistent på serien.
  • Pee-Wee gjorde om showen under namnet “the Pee-Wee Herman Show on Broadway” 2011

 

Pee-Wee Herman är en annorlunda man och efter att ha sett hans långfilm som gjordes av Tim Burton så kände jag att jag var tvungen att se allt jag hittade med honom. Och varför inte starta med hans barnprogram.

Visst detta är inte hans första serie men ändå.

Jag har valt att provtitta på den första dvd:n av hans Playhouse-box.

Pee-Wee är som vanligt en barnslig man som älskar skoj och leksaker. Här får vi träffa hans kompisar och de visar tecknadeserier och leranimationer.

Varje avsnitt har ett hemligt ord och varje gång någon säger ordet så måste alla skrika.

Pee-Wee är lite som Jedward är tillsammans så det känns lite som just denna serien är för yngre barn än mig. Jag rekommenderar hans långfilm mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar