måndag 15 augusti 2011

Film : Teenage Mutant Ninja Turtles (1990)

MV5BMTk3OTIzODUyOV5BMl5BanBnXkFtZTYwNjgxNjA5._V1._SY317_CR9,0,214,317_När en ung pojkes fyra husdjur sköldpaddor av misstag hamnar i kloakerna i New York, de kommer i kontakt med en radioaktiv sekret som mirakulöst ökar sin storlek, gör att de kan gå upprätt och ger dem förmågan att tala. Under åren gör de regelbundna plundringståg New York, dold av solglasögon, hattar och rockar dike, lära sig hur de människor, som besöker bio och utveckla en smak för pizza. Under ledning av en klok, liknande muterad råtta vid namn Splinter, sköldpaddorna Rafael, Leonardo, Michelangelo och Donatello? är utbildade i den antika konsten att Ninjutsu. Använda sin kompetens för att bekämpa brottslighet, Teenage Mutant Ninja Turtles befinner sig upp mot foten och ett gäng tonåriga tjuvar som leds av en åldrande ninja lönnmördare känd som Shredder. Med hjälp i sin kamp mot foten med hjälp av vackra, unga TV reportern April O'Neil och självutnämnda medborgargarden Casey Jones, måste sköldpaddorna kampen för att rädda New York från en ond nemesis böjd på världsherravälde.

 

Onödig Fakta:

  • Corey Feldman gör rösten till Donatello.
  • Alla nyhetskvinnorna i filmen är döpta efter månader. April, May och June.
  • Detta är den högst intjänade Independent filmen genom tiderna. Tjänade in 133 miljoner dollar.
  • Alla tröjorna som Danny bär i filmen är på basisten Sid Vicous från Sex Pistols.
  • David Forman som spelar Leonardo gjorde även en cameo i filmen Bernard & the Genie. Där har han också en Ninja Turtle kostym på sig.
  • Brian Tochi (rösten till Leonardo) och Robbie Rist (Michaelangelos röst) är de enda som skådisarna som är med i alla tre filmerna.
  • David Forman som spelar Leonardo spelar även en av gängmedlemmarna.
  • Filmen var planerad på att släppas innan den animerade serien sändes. De tänkte släppa den direkt ifrån serietidningen till bioduken redan i mitten av 1980-talet men ingen studio eller land (förutom Frankrike och Tyskland) ville investera i projektet.
  • Jim Hensons företag gjorde dockorna
  • När filmen kom ut i England så klipptes den ner rejält och de lade till “tecknade ljudeffekter” under slagsmålsscenerna.
  • Det kom 2 uppföljare
  • Det kom en nyversion av filmen 2007
  • Det kommer ytterligare en till 2014

 

Detta är en klassiskfilm från min barndom. Jag såg den hos en kompis i början av 90-talet och vi såg den många gånger. Jag gillar den men ibland så är där fåniga scener.

Det sämsta med filmen är tyvärr slutet. Filmen förtjänade inte så dåligt slut. Sopbil?!!

Jag följde tv-serien när jag var yngre men det är inget som ger mig någonting nu.

2007 versionen blev jag väldigt besviken på. Jag väntade mig något mycket bättre än dåligt dataanimerad grafik. Men jag ser ändå fram emot 2014 års version.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar