söndag 9 februari 2014

Film: the Company of Wolves (1984)

03. the Company of WolvesEn flicka drömmer om en sagovärld där en äldre kvinna berättar sedelärande historier för sitt barnbarn, om män med kraftiga ögonbryn som man bör akta sig för.

 

Onödig Fakta:

  • Fick den svenska titeln “Vargarnas Natt”
  • Nominerades till 4 Baftas
  • Regissören Neil Jordan ville att Andy Warhol skulle spela djävulen. Warhol tackade ja men han hade precis blivit skjuten så han gick bara med på det om de spelade in scenerna i New York. Det hade varit för dyrt så de slopade den idén.
  • Filmen är löst baserad på Angela Carters novellsamling the Bloody Chamber
  • För att spara in på budgeten så är vissa av vargarna egentligen färgade hundar
  • Det tog 9 veckor att filma

 

Brittisk skräckfilm med bland annat David Warner och svenska Tusse Silberg. Detta är en skräckfilmsversion av Rödluvan.

Jag känner mig lite skeptisk emot filmen. Rödluvesagan är väl en bra idé men filmer om varulvar är mindre underhållande. Plus så är detta en brittisk skräckfilm.. efter Hammerhouse och innan Shaun of the Dead. Under den tiden så gjordes det knappast några bra skräckfilmer.

Och precis som jag kände på mig så är detta verkligen inte någon bra film. Med några enstaka godkända effekter som sticker ut så gillade jag verkligen inte filmen.

Redan efter en halvtimme så blev allting för segt så jag spolade fram tills det hände saker. Och det hände inte så mycket. Ännu en gång blev jag inlurad att se filmen på grund av postern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar