lördag 8 februari 2014

Film: Den Gode Strømer (2004)

01.Den Gode StrømerPolisen Jens har en bred bekantskapskrets som även inkluderar personer med tämligen ljusskygga affärer - och han råkar på grund av dessa hamna i onåd hos diverse argsinta och hårdhänta grupperingar.

 

Onödig Fakta:

  • Fick den svenska titeln “Men, Jag skulle bara hjälpa till…”
  • Rene Difs debutfilm

 

I slutet av 90-talet och början av 2000 så gjordes det en del action komedier i Danmark. De hade nästan alltid samma skådespelare och detta är en av dem.

Kim Bodnia hade alltid huvudrollen och filmen tog alltid upp den albanska maffian.

Första gången jag såg filmen så hyrde jag den enbart för att just Bodnia var med och att det var en dansk action/komedi. Det var filmen “Gamla Män i Nya Bilar” som gjorde att jag fick upp ögonen för dansk film generellt igen. Annars var det filmen Nattvakten som fick mig att se danska skräckfilmer och thrillers.

Precis som Oceans Eleven så kör de nästan eller bara låten Elvis låt A Little Conversation. Som de spelar så flitigt att om man inte tröttnat på låten innan så gör man det.

Rene Dif som är den skalliga killen i Aqua påbörjade sin skådespelardebut i denna filmen.

 

Filmen handlar om polisen Jens som är kompisar med ett gäng killar som är småkriminella. När de en dag får veta om en container som de ska sno innehållet i så blir Jens inblandad och får albanska maffian, kinesiska maffian och afrikaner efter sig.

Denna film rekommenderar jag. Bodnia är en mästerskådis och detsamma med Iben Hjejle. Danmark bevisar att de är så mycket bättre på att göra film än Sverige. Och då är denna inte den bästa jag sett med Bodnia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar