fredag 25 december 2009

Film : House of the 1000 Corpses (2003)


Fyra ungdomar är ute på en bilsemester tvärs genom USA längs öde landsvägar för att hitta annorlunda, lokala attraktioner till en bok. De stannar till för att tanka bilen vid något som kallas för Captain Spauldings Museum of Monsters and Madmen. Den märklige föreståndaren, Captain Spaulding själv, blir överlycklig över deras besök och tar dem genast med på en guidad tur genom ett spökhus där historiens mest ökända och ondskefulla seriemördare passerar revy.

Samtidigt som Spaulding berättar för dem om en lokal mördarlegenden rapporterar nyheterna om att fem unga cheerleaders spårlöst försvunnit i trakten. De fyra vännerna börjar känna obehag och ger sig av. Men de kommer inte speciellt långt eftersom deras bil går sönder. Och det är verkligen helt plats att få motorstopp på?

Jag gillade denna filmen första gången jag såg den. Det var i denna filmen jag upptäckte Sid Haig. Han spelar riktigt bra som en psykotisk clown.
Förutom Sid Haig så är det en mindre känd skådespelare (Rainn Wilson) som är mer känd ifrån amerikanska The Office . Och hon som spelar Stifflers mamma i American Pie är också med.
Rob Zombies regidebut. Bra dialoger fastän dom är lite skruvade.
Lite annorlunda skräckfilm.
Jag gillar temalåten. En typisk Rob Zombie text.

Första gången jag köpte denna filmen så blev den stulen av mig. Så de kan bero på att den är bra.

Såklart så är denna inte helt perfekt. Det är en del jag stör mig på "Baby" (Sheri Moon.Zombie) spelar bra fast hon har ett riktigt jobbigt skratt. Men jag vet att hon kan spela bra. Det gör hon i Halloween remaken från några år sen.
Och Grampa spelar riktigt jobbigt han också. Spelad av Dennis Fimple. Detta blev hans sista film.
Men så ska det vara i en skräckfilm. Man måste störa sig på nån.
Helt klart sevärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar