lördag 21 maj 2011

Dokumentär: Titicut Follies (1967)

Dokumentärfilmaren Frederick Wiseman tar oss på en tur inuti Massachusetts Correctional Institution Bridgewater där folk som är galna stannar.

 

Onödig Fakta:

  • Detta är den enda Amerikanska filmen som har blivit bannlyst från att släppas där orsaken inte har varit obscenity eller har hotat säkerheten. “Titicut Follies” filmades inne i ett fängelsesjukhus för de kriminellt mentalsjuka. Efter att kommunstyret i Massachusetts stämde filmskaparna så bestämde domarjuryn att filmen visade för mycket av de intagnas intimitet och krävde att filmen inte skulle visas.

 

Det här med att man tar bort filmer för att rädda folks intimitet är väl bra till viss grad. Det hände för inte så länge sen här i Sverige när en man gjorde bort sig i ett direktsänt debatt program så de valde att inte eftersända programmet på nätet.

 

Nu till dokumentären.. Jag har alltid varit intresserad av mentalsjukhus så denna kändes klockren till mig.

Dokumentären är egentligen bara filmande inuti ett mentalsjukhus men de verkar inte så jättegalna som jag trodde.

Jag hade för höga förhoppningar på dokumentären så den blev helt platt när jag såg den..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar