lördag 10 november 2012

Film: Skull: A Night of Terror! (1987)

Skull a nightEn polis har i tjänsten skjutit en oskyldig människa och har nu svårt att lyfta vapnet igen. Men tänk om han måste... för att rädda sin egen familj.

David King är polis i Durham County och är gift med den bildsköna Jennifer. En dag får han i uppdrag att transportera en enögd och livsfarlig fånge. På vägen gör han en tabbe – som kommer att kosta! För sent upptäcker han att de är väntade.. Ett gäng psykopater är plötsligt fria – för att sprida skräck och fruktan är en sport för dem. Nu är det allvar!

 

Onödig Fakta:

  • Filmen är även känd som “"Don´t Turn Out the Light” och “The One Eyed Killer”
  • Fick den svenska titeln “Öga För Öga”

 

Detta är en skräck eller action som det står på fodralet som jag växte upp med. Jag fick filmen av min styvfar på VHS då han hade en del filmer som jag fick som han egentligen inte hade så stor koll på vad det var för filmer.

Andra filmer som jag fick var bland annat “C.H.U.D” och ett flertal gangster filmer. Alla var från 80-talet, på VHS och alla var klippta. Så mycket att jag inte kände igen mycket av “C.H.U.D” när jag äntligen fick se den oklippt.

Denna däremot har jag letat efter jättelänge. Jag minns att jag såg denna filmen flera gånger och att jag älskade den fast den har en hel del fjantiga scener.

Den fick den svenska titeln “Öga För Öga” som jag tyckte kändes lite konstigt eftersom att på fodralet så stod det att originaltiteln var “Don´t Turn Out the Light”. Vilket man förstår om man ser filmen.

En film som kan beskrivas som “Death Wish” med lite bättre story men en del fjantiga scener som t.ex när polisen David gör en mask för att skydda sitt ansikte av en spade.

Äkta 80-tals thriller som aldrig gjordes i USA utan i Kanada.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar