fredag 9 november 2012

Film: Urban Legend (1998)

Urban LegendsPå sista tiden har Pendleton University i New England drabbats av en rad mycket märkliga dödsfall. Den självsäkra och vackra Natalie är säker på att en galen mördare går lös. En mördare, som väljer ut sina offer efter de gamla sägner som spökar på stället. Men vännerna tror inte på henne. Först när Natalie upptäcker vad som förbinder dödsfallen med varandra går den ohyggliga sanningen upp för henne: att det är hon själv som är nästa offer...

 

Onödig Fakta:

  • Fick den svenska titeln “Mördande Legender”
  • En docka som föreställer Freddy Krueger syns i filmen. Robert Englund som spelade Freddy är även med i denna filmen
  • I bilen hörs temat till Dawsons Creek där Joshua Jackson var med. Han är även med i denna.
  • Sarah Michelle Geller skulle spelat Sasha men kunde inte då hon spelade in “Buffy” samtidigt
  • Jodi Lyn O´Keefe skulle spelat Sasha men tackade nej och spelade en roll i filmen “Halloween H20” istället
  • Mannen i början av filmen är ingen mindre än Brad Dourif som mer är känd för att ha gett rösten till Chuckie i “Childs Play”
  • Det kom 3 uppföljare

 

Jag har sett denna filmen en gång tidigare och det var när den kom ut i slutet av 90-talet. Har inte sett den sen dess.

Då jag såg den första gången så gillade jag den inte så mycket och tyckte det mest var en dålig kopia av “Scream” och “Jag vet vad du gjorde förra sommaren..”

Och precis så är den men den har bättre skådespelare än “Jag vet vad...”.  Dock så är varken manuset eller en hel del av dialogerna så jättebra och klichéerna kommer efter varandra.Filmens upplösning är höjdpunkten.

Filmen var bättre än vad jag mindes den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar