torsdag 29 april 2010

Film : The Grudge (2004)

grudge

Karen är en amerikansk utbytesstudent som bor i Tokyo. Hon får uppdrag att vårda en gammal sjuk kvinna i hennes hem. Men när Karen kommer hem till kvinnan, som bor i ett gammalt hus i utkanten av staden, hittar hon henne i en oförklarlig trans. Och Karen kan höra något rumstera i husets undervåning. Den fruktansvärda förbannelse som legat dold i husets gamla väggar har väckts till liv. Den kryper under skinnet på alla som besöker huset ? och suger livet ur dem innan den går vidare till nästa offer ...

Onödig Fakta:

  • Sam Raimi har producerat filmen. Han är mer känd för sina tidigare filmer som Spindelmannen, Evil Dead och Drag me to hell.
  • Tre stycken skådespelare ifrån originalfilmen är med i denna remaken. Det är de som spelar familjen som Saeki.
  • Karaktären Toshio ser man alltid med en katt. Men i orginalet så är han rädd för katter.
  • Innan inspelning så var filmgänget med skådespelarna tvugna gå igenom en ceremony så att ingetkunde gå fel.
  • När Kayako går ner för en trappa i slutet av filmen på ett väldigt konstigt sätt så går hon så på riktigt. Det är inte trickfilmat eller någon digital manipulation.
  • Fungo Dining där doug jobbar är en riktig resturang.
  • Selma Blair var tänkt som huvudroll men det blev Sarah Michelle Geller istället.
  • Filmen låg tre veckor på förstaplatsen i USA.
  • Det sista klippet i filmen precis innan eftertexterna är tagen direkt ifrån klimaxet ur original the ring.
  • Bill Pullman spelade samma roll i denna filmen som han gör i en av Scary Moviefilmerna. Som är en parodi på skräckfilmer.
  • Sams bror är med och skådespelar i filmen.

 

Detta är en film som en kompis till mig tycker är den hemskaste och bästa rysaren han har sett. Det var längesen jag såg den så jag får kolla om det verkligen kan stämma.

Jag har inte sett Sam Raimis alla filmer han har gjort. Men de flesta jag sett har varit antingen jättebra eller helt ok. Tror inte jag sett nån dålig alls av honom än så länge.

Den här filmen har det jag gillar. Bra filminspelningsplatser och vinklar. Den har en del skrämselbitar. Man hoppar till om man är inne i filmen och plötsligt hoppar en katt fram.

Man får veta efter ett tag om vad som hände när tanten som bor i huset flyttade in.

Denna filmen är en sevärd film. Den är ok. Jag får ta och se originalet nån gång och se vilken som är bäst av dom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar