söndag 26 januari 2014

Film: Madhouse (2004)

03. Madhouse 2004Den unge läkarstudenten Clark Stevens gör sin praktik på ett omodernt och förfallet sinnessjukhus. Cunningham Hill är ökänt för sin källare, The Madhouse, där de sjukaste och farligaste patienterna förvaras. Efterhand dras Clark ner i sjukhusets mörka inre och han börjar se syner av en mystisk pojke. Plötsligt blir två anställda mördade i källaren. Det finns inga bevis och ingen misstänkt, men djupt nere i mörkret i cell 44 finns nyckeln till mordgåtan och den förtappade pojkens identitet. Skräcken sprider sig som en spirande sinnessjukdom i de mörka och klaustrofobiska cellerna under Cunningham Hill. The Madhouse lyder under de sinnessjukas lag och när en ung praktikant blir indragen i en mystisk och makaber mordgåta, måste han tränga djupt in i sinnessjukhusets fasansfulla inre värld för att hitta ett svar.

 

Onödig Fakta:

  • Drogen Risperdex som nämns i filmen är baserad på Risperdal. Risperdal är ett antipsykotiskt läkemedel och inte antidepressivt.

 

Det var längesedan jag såg denna filmen och eftersom jag älskar mentalsjukhusfilmer och jag gav den högt poäng senast jag såg den så ser jag om den.

Här är en del ansikten man känner igen men inte till namnen. Flera av dem har haft mindre roller i olika skräckfilmer. Som Leprechaun och någon från en av skräckfilmerna från början av 2000.

Detta är en film man ser med annorlunda ögon varje gång man ser den. Storyn är riktigt bra och det enda jag tycker är mindre bra är en del av mordscenerna.  Speciellt den första.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar