fredag 17 januari 2014

Miniserie: Fanny och Alexander (1982)

Fanny och Alexander miniserieDet är julafton 1907, och släkt och tjänstefolk samlas i Ekdahls tjusiga paradvåning i Uppsala. Uppsluppen stämning råder tills Fannys och Alexanders far dör i hjärtinfarkt och deras framtid plötsligt ter sig osäker.

 

Onödig Fakta:

  • En hel del kan läsas här
  • Fanny och Alexander var, då den gjordes, den dyraste filmproduktionen någonsin i Sverige
  • Fannys och Alexanders storasyster Amanda som förekommer i manuskriptet men inte i filmen var tänkt för Linn Ullmann.
  • Fanny och Alexander nominerades för sex Oscar 1983 och vann fyra.

 

Detta är en 312 minuter lång version av filmen Fanny och Alexander. Denna versionen har visats i sin helhet på biografer både i Sverige och utomlands.

Eftersom jag som älskade tre timmars versionen så blev jag nyfiken på att se den längre versionen. Lite för att ryktet har sagt att Pernilla Wahlgren är med men mest för att jag tyckte om den.

Jag har bara sett vanliga versionen en gång så jag kan inte på rak arm säga vilka scener som är annorlunda.

Man får en hel annorlunda syn på filmen efter att ha sett den här extra långa versionen. Och då på ett positivt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar