söndag 25 september 2011

Film : Willard (2003)

MV5BMjA4MTEwMTA0OV5BMl5BanBnXkFtZTYwMjcxNjE3._V1._SY317_Missanpassade Willard (Glover) lever ett dystert liv där hans dagliga rutiner går ut på att ta hand om sin sjuka mamma och att jobba. Hans översittare till chef (Ermey) vill få bort honom från firman och gör allt vad han kan för att förvandla Willards tillvaro till ett helvete.

Willards enda tröst i mörkret är råttorna som han föder upp hemma. När Willard upptäcker att han kan få råttorna att göra som han vill bestämmer han sig för att ta hjälp av sina fyrfotade vänner och hämnas. Men råttorna är intelligentare än vad han tror?

 

Onödig Fakta:

  • Under titel sekvensen så används flera bilder från Crispin Glovers bok “Rat Catching”.
  • Alla bilderna i huset på Willards pappa Martin Stiles är bilder på Bruce Davison. han som spelade Willard i originalfilmen.
  • I filmen hörs Michael Jacksons sång “Ben” väldigt ofta” Den låten specialskrev han till uppföljaren av original “Willard”. Den hette “Ben”.
  • Joaquin Phoenix och Macaulay Culkin tackade nej att spela Willard
  • Den stora råttan var en riktig råtta. Den spelades av en jätte Gambian Pouched.
  • Över 500 råttor tränades till filmen. De sattes i olika kategorier så de passades i olika scener.
  • Råttorna hade tatuerade nummer på undersidan av deras svansar så filmskaparna och tränarna kunde hålla rätt på dem.
  • Crispin Glover tyckte att scenerna där R. Lee Ermey skrek var roliga och kunde aldrig hålla sig för skratt.

 

Jag har inte sett originalet än men fanken vad den här filmen var bra.

Har älskat Crispin Glover ett tag nu och letade då reda på mer vem han var när jag av en slump råkade se hans video till “Clowny Clown Clown” en låt jag älskar. Innan det visste jag inte mycket om honom. Visste inte att jag hade sett honom i flera filmer som t.ex “Back to the Future”.

Det är inte den enda gången som man ser Crispin Glover i en remake.

Den här filmen hade det en film med djurtema behöver. Speciellt om det är en skräck/thriller. Den har spänning, hämnd och självklart Glover.

Ska jag vara ärlig så har jag sett fodralet till filmen flera gånger tidigare men inte kollat så noga på det då jag trodde det var Christopher Reeves som var på framsidan. Men ack vad fel jag hade. Skäms lite över det faktiskt.

Har du inte sett denna filmen så är det minsann dags nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar