måndag 26 september 2011

Tv-Serie : SuperTed (1982)

imagesSuperTed är en kymrisk (språk från Wales) animerad TV-serie om en teddybjörn med magiska krafter. Det började sändas 1 november 1982. Det producerades av Siriol Animation för kymriska kanalen S4C, där det sändes med det kymriskaspråket, och senare på engelska i hela Storbritannien på BBC1, och dubbades till iriska för RTE. Serien vann ett flertal priser, bland annat BAFTA för bästa animering 1987.

Varje avsnitt inleds med berättelsen hur SuperTed fick liv: Han var till en början en helt vanlig teddybjörn som ansågs vara felaktig i en leksaksfabrik, där han tillverkades, och kastades in i en gammal skrubb. En prickig man hittade honom där och väckte liv i honom med sitt "kosmiska stoft". Han fördes sedan till Moder Natur där han fick superkrafter och blev brottsbekämparen SuperTed

Svenska röster av bland annat Bert-Åke Varg och Peter Harryson.

 

Jag hade helt glömt bort att jag tittade på denna serie när jag var liten och gick på förskolan. Hittade den av en slump igen för ett tag sen.

Jag kommer inte ihåg vilken kanal den gick på men jag tittade på den varje dag. Minns den väldigt väl då en på förskolan hette Ted.

Varje avsnitt varade i 10 minuter.

Nu när jag testade att titta på den igen så fick jag en del flashbacks men den är inte lika underhållande nu som den var då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar