söndag 9 maj 2010

Film : Les Yeux Sans Visage (1960)

 eyescardsm

Den duktiga kirurgen Dr Génessier får hjälp av hans assistent Louise att kidnappa vackra unga kvinnor. Han tar bort deras ansikten och försöker sätta på dem på hans älskade dotter Christiane. Hennes ansikte är helt förstört efter en bilolycka. Alla försöken misslyckas och offren dör, men Génessier fortsätter att försöka…

Onödig Fakta:

  • Billy Idol fick sin ide från denna filmens engelska titel “Eyes Without a Face”
  • Fast den lyckades undgå den Europeiska censuren när den kom ut 1960 så var den mycket kontroversiell.
  • I USA fick filmen namnet “the horror Chambers of Dr Faustus” som är väldigt konstigt då det inte finns någon Dr Faustus i filmen.
  • Filmen hade debut i Paris den 2 mars 1960.
  • När filmen visades i Edingburgh Film Festival 1960 så var det en del som svimmade i publiken under kirurgscenen. Regissören Franju sa då “Nu vet jag varför skottar bär kjolar”.
  • John Carpenter har en gång sagt att masken som Michael Myers bär i Halloween var inspirerad av masken som Edith Scob bär i denna filmen.
  • Det gjordes en remake på denna 1987 under namnet Faceless.

 

Jag brukar inte gilla svart och vita filmer.. förutom Night Of The Living Dead och Psycho. Jag har även svårt för franska filmer tills jag såg en fransk film som jag inte kommer ihåg namnet på. Men den där hon ifrån Da vinci koden har huvud rollen. Amelie från Montre mart tror jag den hette.

Detta är en rätt seg film i drama stuket. Händer inte så mycket.

Njäe.. inte så mycket sevärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar