torsdag 13 maj 2010

Film : Sherlock Holmes (2009)

sherlock-holmes-2009-wide-screen-wKX

Hela rikets säkerhet står på spel när Sherlock Holmes och Dr Watson följer spåren efter en samvetslös skurk, vars planer kan omstörta hela det brittiska imperiet. Holmes mäter gärna sitt skarpa intellekt mot sjuka brottsgenier, men om det krävs slåss han mot skurkarna på ett mer handgripligt och kraftfullt sätt.

Onödig Fakta:

  • Colin Farrel var tänkt att spela Watson innan Jude Law fick rollen.
  • Detta är den första Sherlock Holmes filmen på över 20 år som har visats på biograferna i USA. Senas var 1988 men komedin Without a Clue.
  • Robert Maillet slog till Robert Downey Jr i en slagsmålscen så han nästan svimmade.
  • Sherlocks Holmes hem i filmen har använts i en annan film tidigare. Det är Sirius Blacks hem i Harry Potter filmen ifrån 2007.
  • Guy Ritchies första film som inte blev “Rated R” i USA.
  • När den skickades till biograferna så använde dom den falska titeln “Elementary Education”.
  • Jude Law och Robert Downey Jr gjorde de mesta av sina stunts själva.
  • Det kommer en uppföljare nästa år.

 

Så jätte intresserad har jag inte varit över denna filmen men det kändes att det var en film som man bör ha sett.

Och jag är glad att jag inte missade denna filmen. Den har mycket spänning och humor.

Jag brukar inte gilla filmer som utspelar sig för över hundra år sen men denna har mycket bra saker. En bra story och bra skådespelare. Men Guy Ritchie brukar göra bra filmer.

Nu väntar jag med spänning på uppföljaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar