söndag 2 maj 2010

Film : Pensionat Paradiset (1937)

 

Stockholms högdjur tillbringar sommaren i skärgården på pensionat Paradiset,
där Elvira Pettersson styr med järnhand. Hennes assistent, Lotta, säger upp sig, men glömmer att slå av strykjärnet så Lottas bror smyger in på natten för att slå av det. När han blir upptäckt försöker han att lura i dem att han är den stora operasångare som de alla spänt har väntat på.

Onödig fakta:

  • Den här har aldrig funnits att köpa. Varken på dvd eller VHS. Och senast den sändes på tv var 1995
  • Filmen är med i boken är med i boken "1001 filmer du måste se innan du dör".

Detta är en typisk pilsnerfilm ifrån 1937. Jag hittade denna av misstag på ett gammalt VHS-band bland mina föräldrars samling.

Jag älskar den gamla svenskan med ord som “Det var alla tiders..” och “Sjajas”. Sånna ord sägs inte nu för tiden.

Här är en skåning med som snackar stockholmsskånska.

Det ända jag gillar med filmen är språket. Humorn är inte så bra. Iaf inte för min smak.

Men det är en trevlig film att titta på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar