fredag 7 maj 2010

Film : Madhouse (1974)

madhouse_1982_poster_01

Skräckfilmsskådespelaren Paul Toombes som är känd för sin roll “Dr Death” får ett nervsammanbrott innan han ska åka till England för att göra en tv-serie. Filmakarna och skådespelarna börjar dö som karaktärerna gör i Toombes gamla filmer.

Onödig fakta:

  • På maskeradfesten så bär Robert Quarry en dräkt ifrån filmen “Count Yoga, Vampire” där han hade huvudrollen.
  • Peter Cushing är klädd som Dracula på samma fest. Fast det är ett litet insiderskämt eftersom han spelade Van Hellsing i tv-serien Hammers Dracula.
  • I sista scenen och under eftertexten så är det Vincent Price som sjunger.
  • Titelnamnet har väldigt lite med filmen att göra. Man får se ett litet klipp ifrån ett mentalsjukhus där man får reda på att huvudkaraktären har varit där.
  • Dr Death filmklippet i början av filmen är ifrån slutet av filmen “The Haunted Palace” ifrån 1963. Rösterna har dubbats så att det låter som Dr Death.

Jag är inget stort fan av Vincent Price men jag blev lurad på titeln då jag trodde mer att det skulle vara en Mentalsjukhus-film.

Jag gillar själva idén på filmen men jag gillar inte denna filmen så mycket. Visst var den lite spännande men det kändes som det var något som fattades.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar