söndag 13 februari 2011

Film: The Church (1989) / The Sect (1991)

Enligt omslagen på dessa filmer så skulle detta varit uppföljare på två filmer jag skrivit om tidigare “Demons” (1985) & “Demons 2” (1986). Men nu fick jag reda på att det var falskt.

Jag började bli misstänksam då den ena regissören Umberto Lenzi som var med och gjorde de förra har själv gjort en 3a som han döpt till “Demoni 3” (Black Demons) som han gjorde 1991. Men dessa två kom tidigare. Och är inte samma som dessa. Så jag började forska vidare i det och kom fram till att dessa var falska uppföljare. Men jag valde att se dom ändå.

-----

The Church/ Demons 3 (1989)

MV5BMTI0NTM0NzQ0N15BMl5BanBnXkFtZTcwMTIwODgxMQ@@._V1._SY317_CR5,0,214,317_En kyrka är byggd under medeltiden ovanpå en hög med döda kroppar som troddes vara besatta. Hundra år senare så flyttar en ung bibliotekarie en katakomb och släpper lös ondskan. En massa händelser sker och ingen ser ut att vara den samma. Fader Gus är den enda som inte är besatt och han måste rädda staden innan det börjar sprida sig och för att göra det så måste han hitta den antika hemligheten i kyrkan och ta i sönder den.

Onödig Fakta:

  • Även om filmen är känd under titeln “Demons 3” så är manuset inte kopplad till de två tidigare filmerna.
  • Filmen hade 8 manusförfattare.
  • regissören Michele Soavi ville inte att filmen skulle kopplas de andra två i “Demons” serien. I en intervju så har Soavi sagt att “Demons” filmerna var en “Pizza Schlock” och att denna skulle vara mer sofistikerad.
  • Filmen är baserad på boken “The Treasure of Abbot Thomas” av M.R James

Även om jag nu fick reda på att denna egentligen inte är del 3 i “Demonserien” så har jag kvar den här ändå.

Filmen börjar med riddare som läser runstenar. Jag visste inte om att de fanns någon annanstans än Sverige.

Filmen har en seg inledning och de har inga riktiga demoner som de riktiga filmerna.

Det var bra att den inte var en riktig uppföljare i serien för då hade jag hatat den mer. Riktigt usel demon film utan demoner.

----

The Sect / Demons 4(1991)

MV5BMjA2NTQ4Njc1N15BMl5BanBnXkFtZTcwMjUzMjA0MQ@@._V1._SY287_CR3,0,193,287_En del ohyggliga mord begås i Frankfurt av en grupp satansdyrkare. En lärare blir nästan påkörd av en gammal man med en gammal låda. Det är ingen tillfällighet att den gamle mannen har kommit in i hennes liv och det framgår snabbt att han har planer för henne. Planer som innebär en permanent framtid med den satanistiska kulten.

Onödig Fakta:

  • Filmen är även känd som “The Devils Daughter”

 

Detta är ännu en demonfilm där demonerna uteblir av sin frånvaro. Men satanister och stora pelikanliknande monster finns här.

Jag gillade inte denna filmer heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar