fredag 30 december 2011

Dokumentär: Ebba the Movie (1982)

ebbathemovieDokumentärfilm om punkbandet Ebba Grön från Rågsved utanför Stockholm.

Den har en massa musikklipp mestadels live men även småklipp från bland annat en kyrka där Thåström spelar Häng Gud på orgel.

Jag kallar egentligen inte detta för en dokumentär då den innehåller mest musik och filmklipp fast även de är med musik. Om det inte är med Ebba Gröns musik så jammar Thåström till en blueslåt eller hemma hos klipp men ändå med musik.

Efter 11 minuter så börjar de prata lite om historien om bandet.

De tar även upp Oasen och bråket med politikerna, deras texter och en hel del saker till bland annat när de spelar in en låt.

Dokumentären är filmad på deras och Dag Vags turné så man ser även dem i dokumentären. Thåström berättar i dokumentären att de ofta körde extra nummer. De låtarna var bland annat Dag Vags “Samma Sak” och “Staten och Kapitalet”.

Thåström har olika band tröjor på sig genom dokumentären bland annat Eldkvarn och Pink Champagne.

Detta är inte den bästa musikdokumentären jag sett men jag gillade den ändå då jag varit ett stort fan till Ebba. Gillar man dem eller har gillat dem så förmodar jag att man sett den. Har man ingen aning om vilka dessa var så tycker jag inte du ska se den här dokumentären.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar