lördag 31 december 2011

Film: Appropriate Adult (2011)

Appropriate adultDramatisering av fallet mot seriemördarna Fred och Rose West som fokuserar på hur de förs till rättvisa.

 

 

Detta är en sann historia om paret West.

Fred och Rose West var ett par brittiska seriemördare som låg bakom minst 12 mord på unga kvinnor varav många av dem mördades i parets hem i Gloucester.

Kvarlevorna av offren fanns begravda i parets trädgård.

 

Jag har länge vart intresserad av detta fallet och har sett en del dokumentärer om det men vill gärna se dem igen och nyare om det finns. Att denna mini-serie/dramatisering av fallet skulle komma visste jag inte utan hittade den av en slump.

Den här filmatiseringen som fokuserar på hur de förs till rätta men från en “Appropriate Adult” som är en term i brittiska lagen för en förälder eller vårdnadshavare eller socialarbetare som måste vara närvarande när en ung person eller sårbar vuxen ska sökas eller ifrågasättas i polisens förvar. Om dessa inte är tillgängliga så får volontärer från det lokala samhället fylla rollen istället.

I den här filmen är det en volontär som aldrig har gjort en sådan tidigare men gått kursen.

Denna filmatiseringen är väldigt brittisk i stil med deras vanliga deckare. Men denna känns lite mer intressant då det är ett riktigt fall och jag har en liten koll på fallet. Annars en liten besvikelse då jag väntade mig den bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar