onsdag 13 februari 2013

Film :Jason Lives: Friday the 13th Part VI (1986)

jasonlivesFilmen börjar med att Tommy Jarvis och en annan patient som flydde från sinnessjukhuset i del fem är på väg till Jasons grav för att se om han verkligen ligger där. Efter det att de har grävt upp graven och ser Jason ligga där halvrutten, övertäckt med maskar och annat skoj, tar Tommy en stålpinne och sticker den i Jasons kropp, när han sedan går därifrån så slår blixten ner i stålpinnen och…. JASON LIVES! Camp Crystal Lake är nu åter öppnat, och Jason tar sig dit för att kräva hämnd.

 

Onödig Fakta:

  • Filmen spelades in på Camp Daniel Morgan som ligger utanför Atlanta
  • Arbetskopian av filmen cirkulerar på internet som en bootleg. Den innehåller flera annorlunda scener och ett nytt slut.
  • Melanie som spelade Pam i förra delen var tänkt att vara med i filmen men skrevs ut.
  • Regissören Tom McLoughlin tog flera saker från filmen som t.ex Jasons gravten som han nu har i sin trädgård
  • Filmades på 40 dagar
  • C.J Graham som spelade Jason gjorde sina egna stunts.
  • I originalmanuset stod det om Jasons pappa. I manuset så var Pamelas gravsten bredvid Jasons vilket var en referens att någon begravt Jason. I slutscenen skulle Jasons pappa besökt hans grav och sett att Jason inte var kvar. Scenerna filmades aldrig.
  • Första filmen i serien där den inte inte tjänade mer än 20 miljoner
  • Efter att John Shepherd blev kristen så ville han inte spela Tommy igen.
  • Bilen som Tommy kör i denna bilen är samma som Pam kör i del 5.
  • Detta är den enda filmen i serien där barn var på kollot
  • Första och enda filmen där ingen är naken i filmen.
  • Första filmen där de som spelar huvudrollen inte är riktiga skådespelande tonåringar
  • Första filmen där Jason blir skjuten

 

Detta var den första filmen i serien som jag såg där min syster censurerade den för mig genom att sätta en kudde framför mitt ansikte när det blev för spännande. Så det var hennes “fel” att jag blev ett fan av serien.

Filmen ger mig nostalgikänslor så det är därför denna filmen är väldigt speciell för mig. Att Alice Cooper gjort soundtracket gör det inte sämre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar