söndag 24 februari 2013

Film: Mästerdetektiven och Rasmus (1953)

02. Rasmus och Kalle Blomkvist 1953Andra filmen med Astrid Lindgrens mästerdetektiv Kalle Blomkvist. Kalle och hans kompisar griper in när en professor och dennes lille son Rasmus blir kidnappade.

Onödig Fakta:

  • Del två av tre i originalserien
  • 1997 så kom det en remake av filmen

 

Detta var den första i serien jag såg när jag var ung. Jag har den fortfarande inspelad på VHS och efter att inte ha sett den sen jag var ung så ville jag se den igen.

Jag såg filmen flera gånger som ung och gillade den fast den är svart och vit. Som ung gillade jag storyn och tyckte den var spännande och då brydde jag inte vilken färg filmerna var i. Det var en tid då jag vägrade titta på sådana filmer och som tur är fick jag vettet tillbaka och gillade det igen. Annars hade jag missat flera klassiska filmer.

Remaken som kom 1997 är inte hälften så bra och spännande som denna. Till och med språket är bättre i denna fast den är väldigt dum.

Sigge Fürst som spelar konstapel Björk är den enda skådespelaren jag känner igen och som varit med i flera kända filmer. Eskil Dalenius som spelar Rasmus har spelat Rasmus i två filmer till av Astrid Lindgren fast då inte med någon koppling med varandra.

Elof Ahris som spelar Nicke har även han varit med i flera filmer efter denna.

En riktigt bra Astrid Lindgren film!!!!!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar