söndag 30 januari 2011

Film : Alice, Sweet Alice (1976)

AlicesweetaliceAlice Spages är en tolvårig flicka som är väldigt avundsjuk på sin syster Karen som är omtyckt utav alla. Men en dag mördas Karen brutalt av en okänd figur som bär en dock-mask framför ansiktet...

Efter ett andra mord är Alice den huvudmisstänkta. Men är det verkligen hon eller är det någon som vill sätta dit henne?

Onödig Fakta:

  • “Alice, Söta Alice” fick filmen i Sverige
  • Paula E. Sheppard som spelar 12 åriga Alice var 19 år under inspelningen av filmen
  • Linda Miller skadade sig under inspelningen i en scen på sjukhuset och produktionen stannade i en hel månad. Som tur va så spelades den scenen in på ett riktigt sjukhus
  • Kniven som används i filmen var en specialgjord där bladet åker in i kniven. De gjorde inga kopior av kniven och använde bara den.
  • Brooke Shields filmdebut
  • Filmen släpptes igen 1978 när Brooke Shields blev känd i filmen “Pretty Baby” då i oklippt version. Den släpptes en gång till 1981 då i klippt version och under namnet “holy Terror” när Shields släppte hennes hitfilm “the Blue Lagoon”
  • Ett klipp i filmen var med i dokumentären “The 100 Scariest Movie Moments” (2004)

Denna filmen såg jag första gången hos en kompis och jag kom knappt ihåg filmen men själva omslaget glömmer jag inte. Har sedan dess tänkt på att se filmen igen. Jag tror det var närmare 20 år sen jag såg den sist.

Efter att ha sett en del av filmen så börjar jag känna igen en del scener. Bland annat kattgubben känner jag igen.

Denna filmen är en klassiker med ett bra slut.

Rekommenderas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar