torsdag 6 januari 2011

Serie : Wallander Säsong 2 (2010)

Nu har jag valt att se de tre senaste avsnitten av den engelska Wallander.

wallanderbox

Wallander – Faceless Killers (2010)

Wallander undersöker ett brutalt mord på ett äldre par på en avskild lantgård. En läcka från polisen om att den mördade kvinnans sista ord ger upphov till rasistiska hämndaktioner. Följderna får Wallander att tvivla på allt, till och med sitt yrkesval som polis.

 

Detta är en engelsk version av “Mördare utan ansikte”.

Jag brukar inte gilla engelska kriminalfilmer eller serier men här har dom lyckats ganska bra av det jag sett tidigare. Denna kanske inte är den bästa av dem.

Jag hade för mig att jag sett den svenska versionen men jag känner inte igen den här.

Ett helt ok avsnitt.

--------------------

Wallander : The Fifth Woman (2010)

När Kurt Wallander utreder försvinnandet av en fågelskådare, upptäcker han ett hemskt och minutiöst planerat mord - en kropp spetsad i en fälla med vassa bambupålar. När ytterligare en man rapporteras saknad, tvingas Wallander arbeta outtröttligt för att hitta ett samband mellan flera onda mord och så småningom inser han att han verkar vara en seriemördare på spåren. Samtidigt kommer Wallander skrämmande nära en av de huvudmisstänkta i fallet.

 

Detta är den engelska versionen av Den Femte Kvinnan.

Bara jag som tycker att Kenneth Branaugh är en kopia av Rolf Lassgård?

Även denna är olik den svenska versionen.

Helt ok avsnitt.

---------------------------------------------------

Wallander – The Man Who Smiled (2010)

En gammal vän till Kurt Wallander, advokat Sten Torstensson, söker en dag upp honom och berättar att hans far omkommit under mystiska omständigheter. Strax efter hittas vännen själv brutalt mördad.

Även denna ett helt ok avsnitt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar