fredag 28 januari 2011

Film : Phenomena (1985)

phenomena_poster_03Jennifer (Jennifer Connelly) anländer till Richard Wagner Acadamy, ett internat för flickor i Schweiz där en galning med kniv mördar unga kvinnor. Jennifer går i sömnen och skolans ledning försöker stoppa hennes nattliga vandringar som verkar sammanträffa med morden. Vid en av hennes nattliga vandringar träffar hon på Entomologen John (Donald Pleacense) och han blir förvånad av hennes extraordinära förmåga att förstå insekter.

Med en väldigt speciell liten vän ger sig Jennifer ut på jakt efter mördaren men det blir mer fruktansvärt än vad någon hade kunna föreställt sig.

Onödig Fakta:

  • Filmen spelades in på engelska och sen dubbad till italienska
  • De flesta Italienska och de andra icke engelsktalande skådespelarna dubbade sig själv till engelska för den amerikanska och engelska utgivningen
  • En uppföljare på Phenomena var tänkt att göras 2001 men den blev inte av på grund av Argentos kontrakt med Medusa
  • Dario Argentos personliga favorit bland hans filmer.
  • Den tränade Apan smet till skogen under en filmning . Efter ett par timmar så hittades hon och filmen fortsatte.
  • Rollen som den hemska Patua spelades av en 26 årig dvärg med mycket makeup.
  • Jennifer Connoley har sagt i en intervju att hon blev beten många gånger av schimpansen
  • Filmen var inspirerad av att Dario Argento fick veta att insekter ibland används i mordutredningar.
  • Historien som Jennifer berättar om när hennes mamma övergav henne är en sann historia från Argentos barndom.

 

Jag hade för mig om att jag redan hade sett denna filmen men så var inte fallet. Jag har den på dvd men har inte sett den tidigare då dvd:n inte fungerat på min förra dvd-spelare.

En flicka pratar danska i början av filmen. “Vänta på mig” säger hon. På riktig danska.

Soundtracket i den här filmen är bland annat Motörhead och Iron Maiden och det står redan i förtexterna att de är med. Ska bli intressant vilka låtar med dom som är med.

Iron Maidens låt “Flash Of the Blade” från albumet  “Poweslave” är med och Motörheads låt “Locomotive” från albumet “No Remorse”.

Det roliga är att Maidens låt verkar vara titelspår på filmen då den spelas två gånger i filmen.

 

Denna filmen rekommenderar jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar