söndag 30 januari 2011

Film : Cornelis (2010)

Cornelis_poster1_hrCORNELIS är en film om en av våra största musiklegender - Cornelis Vreeswijk. Filmen är en naken, ärlig och kärleksfull skildring av ett unikt konstnärskap, där vi får följa och uppleva stora delar av hans breda musikalster.

Men filmen skildrar också människan Cornelis, mannen bakom scenen, som hela sitt liv sökte efter kärlek och bekräftelse. Cornelis Vreeswijk är en av de mest älskade och folkkära artister Sverige har haft.

Onödig Fakta:

  • Cornelis vänner Hasse och Sigge spelar sig själv i filmen. Rummet som Cornelis sover i på Länkarna var det riktiga rummet som Cornelis hade. Rummet har inga fönstren och det begärde Cornelis.
  • Mikrofonen som används i scenen där han spelar in “Poem, Ballader och lite blues” är den riktiga mikrofonen som Cornelis hade då han spelade in samma skiva
  • Filmen blev guldbaggenominerad men vann inte

Jag har gillat Cornelis ett tag nu och även så med Turbonegro där Hank Von Helvete (Hans Erik Dyvik) sjunger.

Hank har levt ett ganska likadant liv som Cornelis och dessutom var han ganska lik det var därför han fick rollen.

Drama filmer är inget jag i vanliga fall tittar på då jag inte tycker de är intressanta. Men jag ville se denna då det är en biografi. Men visst där finns biografier som inte är så intressant gjorda för jag har sett en del.

Johan Glans är med i filmen. Det var inget jag räknat med.

Filmen är inte bra alls. Känns mest som de har tagit klippen ur en dokumentär som SVT har visat och filmat om den med skådespelare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar