söndag 23 januari 2011

Film : The Punisher (1989)

punisher1989posterDolph Lundgren spelar Frank castle en f.d polis som lever i kloakerna och agerar som en domare, jury och bödel åt stadens kriminella för att hämnas på mördarna som mördade hans fru och barn. Franks expartner Jake lyckas få tag i mördarna när han försöker stoppa den japanska mobben som försöker ta över stadens maffia operation.

Onödig Fakta:

  • 91 personer dör i denna filmen och då är inte de som dör i stora explosioner inräknade.
  • Var bannlyst i Sydafrika och gick direkt till video två år senare.
  • Dolph Lundgren gör sina egna stunts i filmen
  • Alla slagsmålsscenerna var improviserade av skådespelarna för att få filmen att se realistiskt ut.
  • The Punisher använder aldrig ett vapen två gånger och han lämnar alltid kvar vapnen av någon konstig anledning.
  • Dolph Lundgren var med och skrev The Punishers dialog.
  • Filmen släpptes på biograferna i hela världen utom i U.S.A för att New World Pictures gick i konkurs och inte i Sverige för censuren (men den kom senare ut på video)
  • Under en tillbakablick av Frank Castle som han har om sin familj så har hans döttrar Spindelmannen pyjamas på sig. Det var regissören Mark Goldblatts ide för att göra en honör till Spindelmannen. The Punishers föra framträdande var i Amazing Spiderman #129 som kom Februari 1974.
  • Biohazard samplade en dialog från denna filmen till deras låt “Punishment”.
  • Detta är den enda Marvel Comic film där Stan Lee inte är med i.
  • Denna filmen är ifrån Australien då den kallas en “Ozploitation” andra filmer som kallats så är bland annat Mad MAx
  • Den tyska VHS versionen klippte bort en Samurai i Yakuza tornet scenen. man får bara se människorna ligga på golvet.
  • Det finns en oklippt “arbetskopia” av filmen som är över 15 minuter längre. Där får man reda på mer om bakgrunden av Frank castle
  • På en tysk version så är 1 sekund bortklippt.
  • Den finksa versionen var klippt 11 minuter.
  • Det kom en remake av filmen 2004

Detta är en film jag missat men som jag var tvungen att se då Dolph var min barndomshjälte och att det är en Marvelfilm. Jag har aldrig varit så intresserad av Marveltidningarna men nu på senare tid så har jag fått upp ögonen för filmerna.

Den här filmen var en riktig 80tals action. Jag gillade den mycket. Det är just så här jag e van vid actionfilmer.

Mycket sevärd. Jag får ta och se de nya versionerna och kolla om de är lika underhållande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar