lördag 9 mars 2013

Film: 10 Rillington Place (1971)

10 Rillington Place 1971Filmen om John Christie, en engelsk seriemördare som var aktiv efter andra världskriget. Filmen är baserad på en sann berättelse om en serie mycket uppmärksammade mord.

 

Onödig fakta:

  • Fick titeln “Stryparen på Rillington Place” i Sverige
  • Filmen är baserad på ett verkligt fall och dialogen i filmen är den riktiga till viss del, när den funnits dokumenterad.
  • Bafta-nominerad
  • Filmen spelades in på den riktiga Rillington Place som har efter de kända morden bytt namn till Ruston Close. De filmade på Rillington Place 10 och 6.Hela gatan jämnades med marken i slutet av 70-talet och hela området byggdes om till Bartle Road och ST Andrews Square,
  • Den riktiga pensionerade bödeln Albert Pierrepoint hjälpte till med avrättningsscenen. Detta var första gången den brittiska publiken fick se hur en brittisk hängning såg ut. Den brittiska regeringen hade “Hängningssättet” under hemliga akter så de hjälpte inte till och berätta hur det verkligen gick till. Det var därför Albert kom in och under annat namn så lyckades han återskapa den hemska scenen så realistiskt till verkligheten som möjligt.

London 1949. John Christie är en medelåldersman som tillsammans med sin fru driver en lägenhetskomplex på 10 Rillington Place. Han lurar kvinnor att han har en medicinsk bakgrund och lurar upp kvinnorna genom att “bota” deras sjukdomar. Han drogar sen ner dem, våldtar dem innan han stryper dem och begraver dem bakom hans hus....

Jag är väldigt intresserad på seriemördare och när jag fick höra talas om denna filmen så valde jag såklart att se den.

John Christie är annars ingen jag hört talas om innan och det kan bero på att jag mest har läst på om amerikanska. Har dock sett en filmatisering om en brittisk seriemördare innan, Jack the Ripper är inte inräknad, och den var inte så bra jag hoppades på.

Men jag är ändå intresserad på denna filmen. Vill inte läsa på om John innan filmen för att inte spoila för mig själv.

Detta är ett riktigt bra drama. Den har bra skådespelare, bra manus, bra fotografering och storyn kan egentligen inte bli bättre. Och ju längre man tittar desto mer blir man intresserad av det riktiga fallet.

Rekommenderas stort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar