måndag 4 mars 2013

Film: A Midsummer nights sex Comedy (1982)

a midsummer nights sex comedyTre par tillbringar en sommarhelg ute på ett lantställe. Det blir en helg med diverse intellektuella och känslomässiga omvälvningar.

 

Onödig Fakta:

  • Fick titeln “En midsommarnatts sexkomedi” i Sverige
  • Filmen var nominerad till en Razzie för sämsta skådespelare (Mia Farrow)
  • Filmen är baserad på den svenska filmen “Sommarnattens Leende”
  • Woody Allen skrev rollen Ariel åt Diane Keaton men hon kunde inte då hon just då promotade filmen “Reds” och hon förberedde sig för en annan film
  • Första gången Woody var med i sin egna film där han har en större roll. Tidigare har han antingen inte varit med eller bara haft en väldigt liten roll.
  • Första Allen filmen där Mia Farrow är med.
  • Woody Allen skrev manuset på två veckor
  • José Ferrer blev lurad flera gånger under inspelningen. Dustin Hoffman hälsade på inspelningsplatsen utklädd till karaktären Dorothy Michaels från “Tootsie” och raggade på Ferrer. Ferrer tackade snällt nej utan att veta att det var Hoffman
  • Enda filmen av Allen som varit Razzie nominerad

 

Aldrig tidigare har jag sett en film av Woody Allen och eftersom detta var den enda som var nominerad till en Razzie, tack vare Mia Farrow, så jag började med denna.

Filmen ska vara baserad på den svenska filmen “Sommarnattens Leende” som är en annan film jag inte tror jag har sett. Men det kommer väl senare.

Den här filmen gav mig inte så mycket. Varken humorn eller storyn. Om sanningen ska fram så somnade jag då jag inte tyckte det hände något i den. Kommer se om den om någon månad för att se om vad jag tycker då.

Just nu ett perfekt sömnpiller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar