tisdag 5 mars 2013

Tv-Serie/Avsnitt: Shirley Temple´s Stoorybook - Pippi Longstocking (1961)

01 shirleyUnder 1958-1961 så hade Shirley Temple ett tv-program där hon i varje avsnitt berättade olika historier. Under ett avsnitt av serien så tog hon upp just Pippi Långstrump.

 

Onödig Fakta:

  • Detta var den andra film/tv adaptionen av Pippi Långstrump men den första Amerikanska. Även den första i färg och med en barnskådis. Den första svenska spelades av Viveca Serlachius och var 26 år när den spelades in.
  • I denna version av storyn så heter hästen Horatio där i original inte hade något namn men kallades lilla gubben.

 

Jag brukar inte annars välja att bara recensera ett avsnitt ur en serie men jag var så nyfiken på just detta avsnittet så jag valde att se just denna. Hittade dock inte ett helt avsnitt utan bara en liten del av det.

Detta är en rätt amerikaniserad version av de svenska böckerna men så var den ändå bara tillämpad för amerikaner.

En svensk är med bland skådespelarna i detta avsnittet och det är Tor Johnson som mest är känd för sina roller i Ed Woods filmer där han oftast spelade monster.

Av det jag har sett har fått mig att vilja se mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar