måndag 18 mars 2013

Film: Abbot & Costello Meets Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1953)

Abbot and Costello meets Dr JekyllDe två amerikanska poliserna Slim och Tubby är i London för att studera Londonpolisernas arbete. De stöter där på Dr Jekyll, en ond man som mördar vetenskapsmän som skrattar åt hans experiment.

 

Onödig Fakta:

  • Fick titeln “Olycksfåglarna möter Dr. Jekyll och Mr. Hyde” i Sverige
  • Filmen fick först ett X i betyg men gick senare igenom och visades på barn-tv.
  • Boris Karloff spelade egentligen bara Dr. Jekyll i filmen. Mr. Hyde spelades av stuntmannen Eddie Parker.

 

Bud Abbot och Lou Costellos film där Boris Karloff spelar Dr. Jekyll.

Jag är inget stort fan av amerikanska komedier från 50-talet. Speciellt inte om de har rätt föråldrad humor och slapsticks. Och det är just det var denna har.

Abbot och Costello var stora i USA och är det fortfarande men i lilla Sverige har jag faktiskt inte hört så mycket om dem. Inge folk pratar om här. Inte knappt om den animerade serien som har visats på svensk tv men som de flesta glömt bort. Jag tittade iofs på den animerade serien men även där tyckte jag inte de var särskilt underhållande.

Det var Karloff som lurade mig till att se filmen men han är inte med så mycket. Låt filmen stanna kvar i USA.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar