måndag 13 februari 2012

Film: the Big Bird Cage (1972)

the Big Bird CageSid Haig spelar en revolutionär latinamerikansk ledare i en namnlös diktatur och Grier är hans älskade vapendragerska. Naturligtvis står även ett kvinnofängelse, bevakat av homosexuella manliga vakter, i centrum för handlingen. Från utsidan lyckas Haig och Grier planera och organisera ett upplopp.

 

Onödig Fakta:

  • Jack Hill gjorde filmen som en parodi på de andra WiP-filmerna
  • Fängelsehundarna var egentligen farliga militärhundar
  • Den döda ankan som Sid Haig slår Pam Grier med var en riktig anka.
  • Andres Centenera ville komma till inspelningen med en limousine
  • Filmen är en fortsättning på filmerna “the Big Doll House” och “Women in Cages”

 

Jag hade egentligen tröttnat på WiP-filmer men när jag fick reda på denna filmen så valde jag att se den. Vem tackar nej till en parodi på WiP när både Sid Haig och Pam Grier är med. Inte jag.

De två är mina favorit skådespelare från 70-talet så jag kände att denna filmen var ett måste.

Filmen börjar intressant med att Sid Haig stormar en bar och tar gisslan. Han lyckas rymma när polisen stannar dem och kvinnan som tros vara hans kollega grips och hon hamnar i fängelset.

Sen blir filmen rätt tråkig när man följer kvinnan i fängelset. Filmen blir inte intressant förrän Sid Haigs gäng kommer på idén att för att starta en revolution så behöver de fler medlemmar så de fixar in Pam som spelar Sids flickvän i fängelset.

 

Detta är en av de bättre WIP-filmerna tack Vare Sid Haig och Pam Grier.

Denna ska du se om du är ett fan av Sid Haig, Pam Grier eller om du tycker att de vanliga WIP-filmerna saknar något.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar