lördag 25 februari 2012

Film: A Lizard in a Womans Skin (1971)

a Lizard in a womans skinHär kastas vi rakt in i en dröm där till slut en kvinna blir brutalt mördad med en brevkniv. Carol vaknar skräckslagen av det hon just drömt, men övertalar sig att det enbart var en dröm. Men snart når beskedet Carol att kvinnan i drömmen, som blev mördad, verkligen blivit mördad under natten. Carol blir fundersam och beger sig till lägenheten där Julia Durer bodde, där ligger kroppen av Julia i exakt samma postition som den gjorde i Carols dröm! Men Carol berättar om sina drömmar, för både hennes psykolog och för de lappar som hon skriver för att komma ihåg drömmarna på. Vem som helst kan nu ha kopierat Carols dröm och utfört det på exakt samma sätt som i hennes dröm. Men vad är sanning och vad är inte?

 

Onödig Fakta:

  • Lucio Fulci var nära på att hamna i fängelset på grund av en för likt en riktig styckad hund. Filmcrewet fick bevisa att hunden bara var en docka i rättengången. Detta är första gången som en effektartist har behövt visa att deras verk var falsk i rättegång.

 

Jag gillar en del av Fulcis verk men denna hade jag helt missat så jag bestämde mig att se den ikväll.

Filmen börjar inte så bra med en dröm men efter ett tag så känns filmen lite bra men den är ändå fortfarande seg genom resten av filmen.

Jag föredrar Fulcis zombiefilmer mer än denna Giallo-liknande film.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar