fredag 4 mars 2011

Film : Coffy (1973)

MV5BMTg5MDI4Njc1OF5BMl5BanBnXkFtZTcwNjY4OTEzNA@@._V1._SY317_När hennes 11-åriga lillasyster knarkar sig katatonisk rinner Coffys bägare över. Var hon än vänder sig ser hon langare, hallickar och horor och i hennes ögon är de lika skyldiga allihopa. Beväpnad med hagelgevär och ett kokhett temperament förklarar hon krig mot Los Angeles undre värld och lockar med sina behag slöddren i fällan. Ingen går längre säker för Coffy - sjuksköterskan som har fått nog och tagit lagen i egna händer!

 

Onödig Fakta:

  • En film från “Exploitation” tiden med inriktning “Blaxplotation” som menas med att en svart skådespelare har huvudrollen.
  • Filmades på 18 dagar
  • American International Pictures fick inte spela in “Cleopatra Jones – Specialagent” och gjorde denna filmen istället vilket gav mer pengar för en mindre budget
  • Idén med de olika vapnen åt Coffy var skådespelaren Pam Griers idé.
  • Det gjordes tv remakes på filmen. “Du Hou Mi Shi” (1976) och “Lovely But Deadly” (1981)

 

Ännu en film som jag fick se trailern på i “42nd Street” men även av Quentin Tarantino.

Det första jag såg var att Sid Haig är med i filmen som är en av mina favoriter.

Filmen börjar bra men sen så blir det lite lugnt ett tag.

Jag gillade denna filmen och jag rekommenderar den. Den är en av väldigt få actionfilmer som verkligen är bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar