söndag 6 mars 2011

Film : Kickboxer (1989)

MV5BMTc2MDQ2MTI3NF5BMl5BanBnXkFtZTcwMTczMTYyMQ@@._V1._SY311_CR3,0,209,311_Kurt Sloan (Van Damme) är stöttepelare till sin bror Eric, den amerikanska mästaren i kickboxning. Tillsammans reser de till Bangkok, Thailand för att bekämpa landets mästare i deras egen sport. Då Eric möter Tong Po, en obamhärtig krigare och landets regerande mästare inser Eric raskt att han mött sin överman.

I andra rundan försöker Kurt får dem att avsluta kampen men Tong Po fortsätter ända tills Eric ligger ner och är paralyserad för
resten av livet. I raseri svär Kurt hämnd. Han beger sig ut på en hård och krävande resa för upplärning hos den berömda mästaren Xian Chow för att lära sig den gamla konsten i Muay Thai.

Snart står han öga mot öga med Tong Po i en dödens kamp. Men händerna inlindande i surrat rep med påklistrade glasbitar står de två klara för en episk kamp full av hämnd och rå kraft. Bara en man kan stå som segrare.

Onödig Fakta:

  • Det kom 4 stycken uppföljare på filmen

 

Filmen börjar lite smått intressant men filmen blir inte bra förrän i den sista halvtimmen då hämndfighten sker.

Jag brukar inte gilla Van Damme filmerna men jag gjorde förr. Denna filmen räknas som en klassiker då den var Van Dammes genombrottsfilm. Men jag tycker bara slagsmålsscenerna är något att titta på. Resten bryr jag mig inte så mycket om då jag aldrig tyckt att Van Damme är en bra skådespelare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar