torsdag 17 mars 2011

Film : Red Heat (1988)

MV5BMTIwMDg4OTY5MV5BMl5BanBnXkFtZTcwNTk0MTcyMQ@@._V1._SY317_CR1,0,214,317_Arnold Schwarzenegger spelar en rysk polis som jagar en rysk knarklangare som flyr till USA. Jim Belushi spelar hans Arnolds partner när han är i USA. När knarklangaren flyr så måste de två poliserna överkomma olikheterna för att fånga knarklangaren.

 

Onödig Fakta:

  • Filmgänget ville spela in på röda torget i Ryssland men fick inte så de spelade in en scen i smyg . Arnold var  iklädd uniform och de spelade in scenen som en amatörfilm men endast ett par i filmteamet.
  • Den onde som blir skjuten av Ivan Danko i Moskva var spelad av en Ungersk skådespelare. I en intervju har han sagt “ Innan jag mötte Arnold så trodde jag att jag var en muskulös skådespelare.. nu vet jag att jag endast är en liten potatis”.
  • Filmen är dedikerad till stund koordinatorn Bennie E Dobbins. Dobbins dog i en hjärtattack under inspelningen i snöslagsmålet i Vienna.
  • Arnold använde 3 månader för att lära sig ryska. Belushi jobbade två veckor på polisstationen i Chicago.
  • Walter Hill tyckte att Arnold var lite för mycket muskulös så han bad honom att gå ner lite. Han tyckte att Belushi var för smal så han bad honom att gå upp lit i vikt.
  • I fängelsescenen så användes 200 riktiga intagna som statister.
  • Det kom en falsk uppföljare på filmen under namnet “Moscow Heat” 2004.

 

Detta är en typisk 80-tals action/komedi och sånna gillar jag. Det enda dåliga med den versionen är att det är inga undertexter när de pratar ryska.

Förutom Arnold och Jim Belushi så är även Laurence Fishburne och pappan i “Everybody Loves Raymond” med.

Den här filmen är riktigt bra. Rekommenderas stort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar