fredag 4 mars 2011

Film : The Toolbox Murders (1978)

frontEn galning springer runt i ett hus med lägenheter där vackra kvinnor bor. Galningen försöker mörda alla med olika verktyg som han har i sin verktygslåda.

 

Onödig Fakta:

  • Filmen fick namnet “Verktygsmördaren” i Sverige
  • Tillsammans med bland annat Motorsågsmassakern orsakade Verktygsmördaren den värsta moralpanik som skakat Sverige när debattprogrammet Studio S sändes den 2:a december 1980. Löpsedlarna skrek ut det nya begreppet VIDEOVÅLD, videobutikerna lamslogs av polisrazzior och debatten svallade hög inom regeringen.
  • Tobe Hooper  gjorde en remake på filmen 2004. Fast storyn är helt olika.
  • Var med på “Video Nasties” listan i England
  • Filmen är baserad på en verklig händelse som skedde 1967

 

Jag köpte denna filmen för några år sen på dvd men min dvdspelare kunde inte spela den. Så jag sålde den.Köpte den igen förra året och då hade jag köpt en ny dvdspelare som skulle spela det mesta men ännu en gång gick det inte spela den. Inte ens på datorn.Men som tur är så har jag nu hittat en jag verkligen kan se.

Filmen börjar som en slasherfilm där den maskerade galningen mördar kvinnorna men efter att en av dem blir kidnappad så blir filmen mer som en thriller.

Innan eftertexterna så får man veta lite om den riktiga händelse och vad som hände sen.

Filmen var inte så bra som jag hade hoppats på men den är sevärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar